Høsten er tid for vedlikehold av tankanlegg og dieselmotorer 

Høsten er en fin tid og perfekt for å forberede nødvendig vedlikehold og filterbytte på tankanlegg og dieselmotorer. For med vinteren kommer lave temperaturer og utfordrende arbeidsforhold for tunge kjøretøy. Vi ser på dieselfiltrering i tre steg fra fylletanken og til motoren. Her får du tips som kan forebygge driftsstanser under vinterhalvåret.  

Vedlikehold som reduserer vann i diesel

Når du fyller diesel på maskiner og kjøretøy, trekker tankanlegget inn like mye fuktig luft som de tømmes for diesel. Hvis du fyller 200 liter diesel på en maskin, trekkes også 200 liter fuktig luft inn i dieseltanken på maskinen. Denne fuktigheten danner over tid vanndråper som blander seg med dieselen, noe som fører til at vannet samler seg på bunnen av tanken. Dette problemet forverres om høsten når de fallende temperaturene og den fuktige luften øker kondensdannelsen i tankene. 

Mye av vannet blir værende i dieselen, avhengig av dens sammensetning. I dag inneholder dieselen varierende mengder biodiesel. Biodiesel har en egen evne til å tiltrekke seg fuktighet og holde på vann. Økt fuktighet fører til økt organisk vekst, også kalt dieseldyr. Dieseldyr er bakterier i Legionella familien som trives i sjiktet mellom vann og diesel.  

Partikler, kondens, vann og bakterier kan forårsake alvorlige motorskader og redusert motorkraft, noe som på sikt kan føre til driftsstans og kostbare reparasjoner.  

Før Common Rail motoren kom med ekstreme injektortrykk og diesel ikke inneholdt biodiesel, kunne vi klare oss med et 30 mikron forfilter og et 10 mikron finfilter – og før dette bare en vannutskiller og et 30 mikron finfilter.  

Dagens krav til utslipp og drivstofftyper som inneholder biodiesel krever sirkulasjon med pumpe og filter på tankanlegg, i tillegg til 10 mikron fyllestasjonsfilter. På maskiner og kjøretøy kreves det 10 mikron forfiltrering og helt ned i 2 mikron finfiltrering før drivstoffet når injektorene i motoren. 

I neste avsnitt deler vi dieselfiltrering i tre steg fra tankanlegget til selve motoren. Vi skal se litt nærmere på ulike dieselfilter som hjelper deg med å oppnå dagens krav til dieselkvalitet og forebygge problemer.  

Vi anbefaler dieselfiltrering i 3 steg for å forebygge problemer 

Steg 0 – Fyllestasjonsfilter for diesel på tankanlegget for å filtrere dieselen før den fylles på maskinen. Det finnes ulike alternativer dieselfilter tilpasset fyllestasjoner, med vannseparerende funksjoner, ulike finhetsgrader og kapasiteter. 

En del tankanlegg har kun et lokk eller et grovt pustefilter som ikke tar unna fukt og finere partikler som tanken puster inn. Dieseltanker har behov for pustefilter av høy kvalitet som fjerner fuktighet og som er riktig dimensjonert for tankvolumet.   

Steg 1– Forfilter for diesel på maskin for ytterligere rensing. For ekstra vannfjerning bør du velge forfilter med vannseparasjon og mulighet for drenering.  

Steg 2 – Finfilter for diesel på motoren for endelig filtrering før drivstoffet når injeksjonssystemet. Vi anbefaler deg å være ekstra oppmerksom å bytte disse filtrene om høsten. Fuktig høstvær skaper kondens, og vann kan komme inn i filteret og fryse hvis det blir minusgrader. 

Last ned kataloger og brosjyrer for å få finne dieselfilter og varenummer

Dieselmotor – rød katalog
Katalogen har varenummer for filter og kjølevæske til dieselmotorer. Se også eget avsnitt for fyllestasjonsfiltrering. Teststrips for dieseldyr har varenummer 99580. 

Åndingsfilter/Pustefilter – brosjyre
Brosjyren har varenummer for pustefilter som du kan bruke på dieseltanker.  

Filtraller- brosjyre
Brosjyre mobile filtertraller for å rense hydraulikkolje og diesel. For rensing av diesel se varenr SWK200040MW13MO Mobil dieselrenser med vannutskiller fra Separ.