1 - OFTE STILTE SPØRSMÅL
HVA ER ÅPNINGSTIDENE?
Vi holder åpnet alle hverdager kl. 08 -16.
Jeg vil kontakte Lekang Filter
Åpningstider i forbindelse med høytider
PÅSKE
Onsdag før Skjærtorsdag: 08:00 – 12:00
Skjærtorsdag: Stengt
Langfredag: Stengt
1. Påskedag: Stengt
2. Påskedag: Stengt
JUL
23.12: 08:00 – 14:00.
Julaften: Stengt.
1. Juledag: Stengt
2. Juledag Stengt
30.12: 08:00 – 14:00.
Nyttårsaften: Stengt
1. Nyttårsdag: Stengt
HVILKE PRODUKTER HAR LEKANG FILTER?
Vi har filter, kjølevæsker og utstyr for tilstandskontroll for maskiner, applikasjoner og produksjonsprosesser innen svært mange bransjer.
KAN JEG BRUKE FILTER FRA LEKANG SOM ET ORIGINAL FILTER
Du kan trygt bruke et filter fra Lekang Filter som et original filter til maskiner og utstyr innen anlegg, marine, landbasert industri og olje og gass sektoren.
Vi samarbeider med verdensledende filterprodusenter, og leverer originale filter fra Fleetguard, Filtration Group Industrial, MANN filter, Separ filter, Parker filter, MP Filtri og norske Interfil. Vi leverer også Lekang filter, som er vår egen serie med kvalitetsfilter.
Alle kjøp er dekket av vår Lekang Filter Garanti
Kontakt oss her eller finn din nærmeste forhandler dersom du vil ha hjelp til et filternummer.
HVA ER FORSKJELLEN PÅ ORIGINALE OG UORIGINALE FILTER TIL ANLEGGSMASKINER?
Det er ingen motorprodusenter for anleggsmaskiner som produserer sine egne filter, bortsett fra Cummins Inc. som produserer originale Fleetguard filter både til Cummins motorer og alle andre motormerker. De produserer også originale filter som er merket med logoen til andre motorprodusenter. Det vil si at de leverer filter til OEM (original equipment manufacturer), som igjen blir «brandet» med en OEM logo og et OEM filternummer.
Eksakt samme filter med ulike logoer og ulike varenummer beskrives ofte som kryssreferanser. De fleste filterleverandører kan i dag tilby overgangstabeller for kryssreferanser.
Lekang Filter har en søkemotor for kryssreferanser i LFS – Lekang Filter System.
Kontakt oss her eller finn din nærmeste forhandler dersom du vil ha hjelp til et filternummer.
Alle kjøp er dekket av vår Lekang Filter Garanti
HAR DERE FLEETGUARD FILTER?
Da har du kommet til rett sted. Vi er hovedimportør av Fleetguard filter i Norge. Våre hovedforhandlere har store lokale lagre med Fleetguard filter.

HVOR KAN JEG SOM PRIVATPERSON KJØPE FILTER?
Vi har 170 serviceinnstilte forhandlere over hele Norge (inkludert alle TESS servicesenter). Finn din nærmeste forhandler
HAR DERE FILTER TIL BILER, BÅTER OG LANDBRUKS-MASKINER?
Våre forhandlere langs kysten har et stort et utvalg av filter til fritidsbåter. De fleste av våre forhandlere har også filter til minimotorer og landbruksmaskiner, men ikke så mye til personbiler.
Finn din nærmeste forhandler
HVOR KAN JEG SØKE PÅ ET FILTERNUMMER?
Kontakt oss her for å få hjelp til filternummer. Firmakunder kan søke om tilgang til LFS (Lekang Filter System), som er en webapplikasjon med søkemotor for filternummer og kryssreferanser.
KAN JEG KJØPE LEKANG FILTER PÅ NETT?
Firmakunder kan søke om tilgang til LFS (Lekang Filter System), som er en webapplikasjon med webshop, søkemotor og maskinpark.
HVA ER LFS?
LFS (Lekang Filter System) er en webapplikasjon med søkemotor for filter og maskiner, maskinpark og webshop.
LFS – DEN ENKLE VEIEN TIL RIKTIG FILTER
HVOR KAN JEG SE PRISER?
Kontakt oss her for å få veiledende pris på våre produkter. Firmakunder kan søke om tilgang til LFS (Lekang Filter System) som er en webapplikasjon med webshop der du kan se priser og bestille filter fra Norges største filterlager.
HVOR KAN JEG SE LAGERSTATUS PÅ EN VARE?
Kontakt oss her for å få lagerstatus på våre produkter. Firmakunder kan søke om tilgang til LFS (Lekang Filter System) som er en webapplikasjon med webshop der du kan se lagerstatus og bestille filter fra Norges største filterlager.
HVOR KAN JEG SE LEVERINGSTID?
Kontakt oss her for å få informasjon om leveringstid på våre produkter.
HVA ER «UBEKREFTET» ANKOMSTDATO PÅ EN ORDREBEKREFTELSE?
Når det står «Ubekreftet» på forventet ankomstdato på en ordrebekreftelse betyr det at hverken Lekang Filter eller filterprodusenten vår, kan fastsette en leveringsdato. Det kan skje hvis du har bestilt en vare vi normalt ikke har på lager eller når produkter skal produseres etter spesifikke kundekrav. I tillegg kan det være mer spesielle omstendigheter som pandemier og råvaremangel. I slike tilfeller ønsker vi å ha en god dialog med deg. Kontakt oss her
HVORDAN KAN JEG RETURNERE EN VARE?
Kontakt Kundeservice på [email protected] eller telefon 64 98 20 00 for å få et Reklamasjonsskjema.
Se også betingelser for Retur og Reklamasjon i våre Salgsbetingelser
HVORDAN KAN JEG REKLAMERE PÅ EN VARE?
Kontakt Kundeservice på [email protected] eller telefon 64 98 20 00 for å få et Reklamasjonsskjema. Se også betingelser for Retur og Reklamasjon i våre Salgsbetingelser
HVOR KAN JEG SØKE FOR Å FINNE ALLE FILTER PÅ EN MASKIN?
Kontakt oss her så kan vi søke opp maskiner for å finne de filtrene du har behov for. Firmakunder kan søke om tilgang til LFS (Lekang Filter System), som er en webapplikasjon med søkemotor for maskiner.
Her vil du se hvilke filter som sitter på hvilken maskin. Du som har en stor maskinpark, vil spare både tid og penger dersom du velger LFS. Vi kan liste opp ditt totale filterbehov. Du får tilgang på Norges største filterlager og kan bestille filter i LFS webshop når det passer deg.
HVORDAN KAN JEG KONTAKTE LEKANG MASKIN?
Lekang Maskin er det gamle firmanavnet vårt. Vi skiftet firmanavn i 2018 og heter nå Lekang Filter. Se historien vår med familien Lekang her
2 - FILTER TEKNISKE SPØRSMÅL
HVA ER MIKRON?
1 mikron (µm) er en tusendels millimeter.
Mikron brukes som teknisk betegnelse på finheten (hullstørrelsen) på et filterelement, og avgjør størrelsen på partikler som vil kunne passere gjennom filteret i en væske som brennstoff eller olje.
Et 30 mikron filterelement fanger opp partikler som er lik eller større enn 30 mikron. Et 30 mikron filterelement vil tillate større partikler å passere enn et filter på 10 mikron. Alle partiklene under 40-50 mikron er usynlige for øyet.
Vær klar over at mikron størrelse på et filter ikke sier noe om effektiviteten på filteret (hvor mange partikler av en viss størrelse som fanges opp i filteret i prosent eller antall).
HVA ER FORSKJELLEN PÅ NOMINELL OG ABSOLUTT MIKRON FILTRERING?
Mikron (µm) er størrelsen på partikler som fanges opp i filtermedia – med en viss effektivitet som måles i prosent.
Absolutt mikron filtrering har effektivitet større enn 98,6% (betaverdi over 75). Nominell mikron har effektivitet lavere enn 98,6 % (betaverdi under 75).
Hvis du sammenligner et filter (A) på 10 mikron absolutt med et filter (B) på 10 mikron nominell, vil filter (A) stoppe flere partikler på 10 mikron (og større) enn filter (B).
Grovt sett kan man si at filter med cellulose og stål media er nominell, men glassfiber media er absolutt. Det er verdt å merke seg forskjellen på nominell og absolutt filtrering når man sammenligner filter fra ulike leverandører. For å gjøre eksakte sammenligninger av filter anbefaler vi at du får tak i tekniske datablader fra leverandøren. Her kan du blant annet sjekke betaverdien.
HVA ER BETA VERDI PÅ ET FILTER?
Beta (βₓ) verdien på et filter beskriver filtereffektivitet, det vil si filterets evne til å fange opp antall partikler av en viss mikron (µm) størrelse.
Filterprodusenter bruker Multipass-test (ISO standard 16889) for å måle beta verdier. Multipass-testen måler filterets evne til å fjerne partikler av teststøv over et bredt område av partikkelstørrelser (mikron). Dette gir en serie Beta-verdier for filteret i motsetning til prosentvis effektivitet (absolutt og nominell).
Beta (βₓ) verdien = Antall oppstrøms (før filteret) partikler ≥ x μm/Antall nedstrøms (etter filteret) partikler ≥ x μm
Vi tenker oss et hydraulikkfilter på 3 mikron. Antall partikler i hydraulikkoljen før filteret er 1000 stk. Antall partikler i hydraulikkoljen etter filteret er 1 stk. Betaverdien med 3 mikron hydraulikkfilter blir da 1000/1=1000 (beta 1000).
Sagt på en annen måte. Filtermedia stopper 1000 partikler på 3 mikron før det slipper 1 ny partikkel igjennom filteret.
Det er verdt å merke seg at et filter med Beta verdi over 75 er absolutt filter, mens et filter med Beta verdi under 75 er nominell filter.
HVA ER TRYKKFALL PÅ ET FILTER?
Trykkfall måles i bar og er forskjellen på trykket før filteret og etter filteret.
DeltaP (ΔP) eller DP er et industri standard begrep for trykkfall.
Jo lavere DP (start trykkfall på nytt filter), jo lengre er levetiden på filterelementet. For trykkfilter elementer anbefales et starttrykkfall under 0,5 bar og for returfilter elementer under 0,3 bar.
HVA ER FILTERMEDIA?
Filtermedia er selve materialet i filteret som fanger opp forurensninger.
De rimeligste filtrene til dieselmotorer har cellulose (papir) media. Dette er standard filter som må byttes på serviceintervaller etter maskinprodusentens anbefalinger. Filter med glassfiber og patenterte media i syntetisk fiber har større kapasitet til å fange opp forurensninger. De har også bedre ytelse slik at du kan øke serviceintervallene.
HVA ER ISO 4406?
ISO 4406:1999 er utviklet av International Organization for Standardization, og er den vanligste standarden for renhetsklasser for diesel og hydraulikkoljer.
ISO 4406 koden registrerer renhetsgraden med tre tall. Tallene tilsvarer mengden partikler som er større enn 4, 6 og 14 mikrometer per 100 ml diesel/olje. Siden det alltid er flere små partikler enn store partikler, går ISO-tallene alltid fra høyere til lavere (eksempel: 17/15/13).
Ingen diesel eller olje er ren når det fylles på maskinen, kjenner du ISO kravet til renhet vil det være enklere å anbefale en filterløsning som forbedrer filtreringen og øker dieselrenhet eller oljerenhet.
Partikkeltellere for hydraulikkoljer iht. ISO 4406 eller NAS
HVA ER FORSKJELLEN PÅ ET FILTERHUS OG ET FILTERELEMENT?
Filterhuset er en beholder og filterelementet er selve innsatsen som sitter inne i filterhuset og fjerner forurensninger i den væsken som blir filtrert.
På en service er det kun filterelementet som blir byttet. Filterhuset kan inneholde ett eller flere filterlementer – avhengig av kapasiteten.
HVA ER FORSKJELLEN PÅ ET SPIN-ON FILTER OG ET FILTERELEMENT?
Et spin-on filter er et alt-i-ett filterelement med stålkappe som monteres på et filterhode. Typiske spin-on filter er oljefilter, dieselfilter på en dieselmotor eller et hydraulikkfilter på et hydraulikkanlegg. På en service blir hele filteret byttet.
Filterelementet er selve innsatsen som sitter inne i et filterhus og fjerner forurensninger i den væsken som blir filtrert. På en service er det kun filterelementet som blir byttet.
HVA ER ET DUPLEX FILTERHUS?
Et duplex filterhus er to identiske filterhus med «change over» spak for å bytte mellom de to husene.
Dersom filterelementet i det ene filtrehuset går tett, kan du skifte over til det andre filterhuset og bytte element mens maskinen er i drift. Duplex filterhus blir ofte brukt som ekstra sikkerhet på diesel forfilter på arbeidsbåter.
Separ SWK 20000 serien – Diesel forfilter med vannutskiller, enkle og duplex (doble) versjoner
Filterhus for hydraulikk og smøreolje, enkle og duplex (doble) versjoner
HVA ER EN STRAINER?
En strainer er et robust filterhus i støpejern, støpestål, SS316 og andre materialer (etter forespørsel).
Filterelementet er formet som en sil i plast eller metall, og disse er vaskbare. Strainere brukes ofte som forfilter. Strainere kan brukes til alle typer væsker og gasser. Typiske bruksområder er strainere for vanninntak på landbaserte anlegg eller fartøy, brennoljer og gasser.
HVA ER DE MEST VANLIGE FILTRENE PÅ EN DIESELMOTOR?
På en dieselmotor er det motoroljefilter, brennstoffilter (forfilter/finfilter) og luftfilter. Videre er det alle hydraulikkfilter, pustefiltrene på hydraulikktanken/dieseltanken, transmisjonsfilter, kjølevannsfilter og Ad-Blue (urea) filter tilknyttet Ad-Blue tanken.
Mange motorer kan også ha ekstra utstyr som krever andre filter, som f.eks en kompressor med hydraulikkfilter, luftfilter og separatorfilter.
JEG SKAL HA SERVICE PÅ DIESELMOTOREN. HVILKE FILTER SKAL JEG HA?
Serviceintervallene under tar utgangspunkt i at du overholder miljøkrav og maskinprodusentens anbefalinger om vedlikehold. Service skal utføres i henhold til det intervallet som inntreffer først, enten timer, uker, måneder eller år.
50 timers/ukentlig serviceintervall (minimum 1 gang hvert år):
- Drenere dieselfilter og vannutskillere
250 timers serviceintervall (minimum 1 gang hvert år):
- Bytte vanlige motoroljefilter – hvis det ikke i tillegg er montert et by-pass filter
500 timers/60 000 km serviceintervall (minimum 1 gang hvert år):
- Motoroljefilter hvis det er montert sammen med et by-pass oljefilter eller inneholder by-passfilter (Fleetguard har for eksempel oljefilter med innebygget by-pass filter)
- By-pass motoroljefilter
- Dieselfilter, forfilter og finfilter
- Transmisjonsfilter
- Hydraulikk returfilter, servofilter og lekkoljefilter (*når disse ikke er montert sammen med andre hydraulikkfilter som forbedrer filtreringen)
1000 timers/100-125 000 km serviceintervall (minimum 1 gang hvert år):
- Ytre luftfilter i henhold til trykkfallsindikator
- *Alle hydraulikkfilter som returfilter, servofilter og lekkoljefilter (*når det er montert sammen med hydraulikkfilter som forbedrer filtreringen. Dette kan være som trykkfilter, by-passfilter/offline filter)
- Alle åndingsfilter/pustefilter
- Kjølevannsfilter skiftes og kjølevæsken testes med teststrip
- Kabinventilasjonsfilter
2000 timers/250 000 km serviceintervall (minimum hvert 2. år):
- Indre luftfilter (sikkerhetselement)
- Hydraulikk sugesilen rengjøres eller skiftes om den er slitt eller skadet
Faktorer som bryter ned filter:
Tid, fuktighet, kjemisk påvirkning og forurensninger, temperatur og sollys.
HVOR OFTE BØR JEG BYTTE LUFTFILTER PÅ EN DIESELMOTOR?
Vi anbefaler at du monterer en indikator på luftfilteret. Indikatoren vil varsle når luftfilteret har nådd den maksimale motstand som er oppgitt av motorprodusenten. Motstanden vil bygge seg opp etter hvert som filterelementet blir tett.
Vi anbefaler ikke hyppig skifte av filterelementet, vask eller rensing ved hjelp av trykkluft. Dette vil gi usynlige skader og resultere i at filterelementet slipper gjennom partikler – som igjen vil skade motoren.
HVORFOR HAR OLJEFILTER BY-PASS VENTIL?
Oljefilter har by-pass ventil for å sikre at motoren blir smurt tilstrekkelig, uavhengig om oljen er kald eller at filteret er tett. By-pass ventilen sitter i selve filteret.
HVA ER DE MEST VANLIGE FILTRENE PÅ ET HYDRAULIKKSYSTEM?
I et hydraulikksystem er det sugefilter, by-pass filter, trykkfilter, returfilter og åndingsfilter/pustefilter.
Du kan også ha et offline filter aggregat (sirkulasjonsfilter) på selve tanken. Filteraggregatet har sin egen pumpe og filterhus, og filtrerer oljen i tanken uavhengig av drift. Fordelene med et offline filter er at det blir kontinuerlig sirkulasjon og filtrering på tanken og mindre forurensinger i selve systemet.
HVORDAN KAN JEG FÅ TAK I RIKTIG HYDRAULIKKFILTER?
Jeg har behov for et eller flere filterelementer
Det enkleste er hvis du har nummeret på det filterelementet du skal erstatte, eller om du kan lese av nummeret på selve filterhuset. Hvis ikke må vi vite hva slags hydraulikkfilter det er. Er det trykkfilter, returfilter eller sugefilter? Hva skal det brukes til? Kjenner du fabrikatet? Hvilken applikasjon sitter det på?
Har du dårlig med informasjon kan du eventuelt sende oss et bilde og oppgi mål (lengde, indre diameter og ytre diameter).
Jeg har behov for et komplett filterhus
Har du et filterhus som skal erstattes, så send oss nummer og fabrikat på det huset du har. Fortell oss om det gjelder et trykkfilter, returfilter eller sugefilter. Send også med informasjon om:
- Arbeidstrykk
- Kapasitet
- Hvilken hydraulikkolje som skal filtreres
- Viskositet på oljen
- Ønsket mikron på filteret
- Behov for by-pass?
- Behov for indikator?
- Andre krav eller spesifikasjoner
Send din forespørsel til [email protected].
Oljerenhet – Kjekt å vite om filter i et hydraulikksystem
Oljerenhet med flere aktuelle artikler. Her kan du også laste ned vår Håndbok i oljerenhet.
HVORDAN FJERNE FUKTIGHET I ET HYDRAULIKKSYSTEM?
Hvordan er miljøet hydraulikksystemet opererer i, er det ekstra høy luftfuktighet? Har dere for eksempel pustefilter på tanken, og blir det byttet?
Vi anbefaler deg å se på det vi har skrevet om oljerenhet generelt, og hvordan du kan gå frem for å finne ut av hvor problemet ligger før du gjør tiltak.
Oljerenhet – Kilder av forurensninger i hydraulikksystemer
Oljerenhet – Typer av forurensninger i hydraulikksystemer
Oljerenhet med flere aktuelle artikler. Her kan du også laste ned vår Håndbok i oljerenhet
Produkter for hydraulikk- og smøreoljesystemer
Oljesensor, partikkelteller og oljeprøver
Kontakt oss her, så hjelper vi deg videre.
HVORDAN REDUSERE ANTALL PARTIKLER I ET HYDRAULIKKSYSTEM?
Hvordan er miljøet hydraulikksystemet opererer i, er det ekstra utsatt for støv og partikler? Har dere for eksempel riktige filter og tilstrekkelig med filter på systemet?
Vi anbefaler deg å se på det vi har skrevet om oljerenhet generelt, og hvordan du kan gå frem for å finne ut av hvor problemet ligger før du gjør tiltak.
Oljerenhet – Kilder av forurensninger i hydraulikksystemer
Oljerenhet – Typer av forurensninger i hydraulikksystemer
Oljerenhet med flere aktuelle artikler. Her kan du også laste ned vår Håndbok i oljerenhet
Produkter for hydraulikk- og smøreoljesystemer
Oljesensor, partikkelteller og oljeprøver
Kontakt oss her, så hjelper vi deg videre.