Hvorfor bruke kjølevæske og hvordan velge riktig type

Riktig kjølevæske på dieselmotoren er den beste måten å beskytte motorens kjølesystem på. Vi gir deg litt mer innsikt i hvilken oppgave kjølevæsken har, og hvordan du trygt og enkelt kan velge riktig kjølevæske for dine maskiner.  

Hva skjer hvis du slurver med vedlikehold av kjølesystemet eller bruker feil kjølevæske?  

40 % av alle motorproblemer i tunge dieselmotorer er direkte eller indirekte relatert til feil vedlikehold av kjølesystemet. Kanskje du kjenner igjen noen av disse motorfeilene:   

  • Overoppheting 
  • Korrosjon
  • Frostskader
  • Brente ventiler 
  • Defekt vannpumpe
  • Tæring i sylinderforinger og stempelfjærer 
  • Vann og kjølevæske i motoroljen skader lagermetall
  • Skader på stempel 

Det er mange som ikke tenker på at dette har med kjølesystemet å gjøre. Med riktig kjølevæske kvalitet blir vedlikeholdet enklere og motorproblemene færre.  

Dagens kjølevæske er utviklet for å smøre og beskytte vannpumpa. Med riktig kjølevæske og rett vedlikehold skal vannpumpa vare hele motorens levetid. Da unngår du kavitasjons skader som vises til høyre i bildeserien under.

Vannpumpa på kjølesystemet på en dieselmotor

Hva er kjølevæske og hvilken oppgave har den? 

Dagens dieselmotorer produserer enormt mye varme, mens kjølekapasiteten har blitt mye mindre. Kjølevæsken er derfor viktig for å holde riktig temperatur i motoren. Det skjer ved at kjølevæsken sirkulerer i kjølesystemet og regulerer varmen som produseres under forbrenning med en termostat. Varmen avledes gjennom radiatoren. Optimal driftstemperatur er 80-90 ° C.  

En 12 liters motor sirkulerer ca 750 000 liter kjølevæske gjennom motoren i løpet av et døgn. Det vil si 500 liter/min.  

Vi ser litt nærmere på hva kjølevæsken egentlig er laget av. Kjølevæske består i hovedsak av vann, glykol og additiver. Disse tre har ulike funksjoner. 

VANN har en kjølende effekt. Kjølevæske konsentrat som skal blandes med vann bør ha tilfredsstillende vannkvalitet. Det finnes teststrips for å måle PH verdi.  

GLYKOL skal beskytte mot frostskader. Glykol senker frysepunktet til – 37° C ved 50/50 blanding. Glykol øker også kokepunktet til 108 ° C. Ved riktig vedlikehold av kjølesystemet kan kokepunktet økes helt opp til 112 ° C. 

ADDITIVER er tilsetningsstoffer som skal smøre motorkomponenter med beskyttende belegg. Fleetguard kjølevæsker inneholder additiver som beskytter mot: 

  • Sylindertæring 
  • Kavitasjon på vannpumpa 
  • Skumming
  • Korrosjon 
  • Endringer i PH-verdi lager slitasje i vannpumpelager

Når skal du bruke kjølevæske? 

Kjølevæske beskytter motoren din mot frostskader, men fordi den har flere beskyttende egenskaper for motoren er det viktig å bruke kjølevæske hele året. Dersom en motor kjører uten kjølevæske i sommermånedene vil komponenter i kjølesystemet bli utsatt for tæring, korrosjon, slitasje og overoppheting.  

Hvilken kjølevæske skal du velge?  

Mange tror at fargen bestemmer kvaliteten på kjølevæsken og at du må bruke fargen som var i motoren tidligere. Fargen sier ikke noe om kvaliteten. Den er valgt av de ulike produsentene kun for å skille varemerker fra hverandre.  

Så hvordan velger du riktig kjølevæske? Sjekk at kjølevæsken har riktige produsentgodkjenninger for dine motorer og at den oppfyller internasjonale kvalitetskrav for kjølevæske. Organisasjonen for standardisering med navn ASTM (American Society for Testing of Materials) er vurdert som den viktigste i verden når det kommer til kjølevæsker.  

ASTM D-6210 for anlegg og marine 
ASTM D-4985 for lastebil og buss 
ASTM D-3306 for personbil 

Du skal finne produsentgodkjenninger og ASTM standard på etiketten på selve kjølevæske produktet. Er du i tvil anbefaler vi deg å sjekke motorprodusentens krav til kjølevæske. Når du vet hva som kreves for motoren kan leverandøren av kjølevæske hjelpe deg med å velge riktig.   

Vil du gjøre et trygt og enkelt valg anbefaler vi Fleetguard kjølevæsker. De kan brukes på alle motorer, noe som betyr at du kan bruke en og samme kjølevæske for en hel maskinpark eller flere fartøy.  

Jeg vil vite mer om Fleetguard kjølevæsker  

Kjølevæske med 2EH-syre kan skade gummideler. 

Flere OAT (Organic Additive Technology) kjølevæsker på markedet inneholder 2EH-syre (2-Etylhexansyre). Denne syren er skadelig for blant annet pakninger av silikon, slanger og andre gummideler. 2EH-syre krymper elastomerer i gummimaterialet slik at det blir stivt og uelastisk. 

Så hvordan sjekker du om kjølevæsken inneholder 2EH-syre? Se på etiketten på selve kjølevæske produktet. Inneholder kjølevæsken 2EH-syre er produsenten pliktig å opplyse om det.  

 Fleetcool OAT kjølevæske inneholder ikke denne syren, men har additiver som beskytter elastomerer.  

Produktsider med Fleetguard kjølevæsker, additiver og rensevæsker 

Last ned dieselmotorkatalogen (rød katalog) med varenr og mer info  

Martiniussens Bilservice AS valgte Fleetguard kjølevæske til alle kjøretøy

Relaterte artikler:

Vedlikehold av kjølesystemer forebygger motohavari

Fleetguard filter og kjølevæske for alle motorfabrikater

Har du spørsmål om kjølevæske eller vil sende en bestilling?

KONTAKT KUNDESERVICE // FINN EN FORHANDLER // FAQs